autobusy-plock-busy-autokary

Czy jesteśmy w stanie określić w miarę precyzyjnie czas kiedy rozpoczęto produkcję pierwszych pojazdów, które możemy uznać za pierwowzory dzisiejszych autobusów? Jest to dość karkołomne wyzwanie, ponieważ już od kilkuset, a nawet kilku tysięcy lat ludzkość ma do czynienia na przykład z prostymi wozami konnymi, dyliżansami czy stworzonymi trochę później pojazdami silnikowymi, które służyły do transportu większej ilości ludzi. Z pewnością jednak łatwiej by było o określenie daty wyprodukowania pierwszego autokaru, gdy trochę zawęzimy definicję tego typu pojazdów jedynie do tych mechanicznych. W takim przypadku można datować pierwsze autobusy na koniec XIX wieku, niedługo po wynalezieniu pierwszej maszyny parowej, a jako miejsce – Wielką Brytanię oraz Francję.

Rozwój transportu zbiorowego – autokary / autobusy.

Pewnego rodzaju przełomowym momentem jeżeli chodzi o rozwój samochodów, a także co za tym idzie jednostek transportu zbiorowego, było z pewnością wyprodukowanie pierwszego silnika spalinowego. Zaczęto od tego czasu konstruować pierwsze wtedy tak zwane omnibusy, które wyglądem dość mocno przypominały obecnie nam znane autokary. Do pierwszych zakładów, które zajęły się prawdziwie seryjną produkcją autobusów zalicza się jeden z zakładów niemieckiego koncernu Benz. Nowe pojazdy komunikacji zbiorowej bardzo szybko okazały się niezwykle popularnym środkiem transportu wśród mieszkańców Niemiec, a zaraz potem także ludzi z sąsiednich państw. Następnymi fabrykami z linii montażowych których zjeżdżały nowe autobusy były te należące do niemieckiej firmy Daimler, oraz Stoewer ze Szczecina na przełomie XIX oraz XX wieku.

autokary płock

Z początku tworzono je po prostu na bazie podwozi ciężarówek do których montowano nadwozia autobusowe. Dopiero po kilku latach rozpoczęto również produkcję podwozi dedykowanych omnibusom. Wkrótce po zakończeniu I Wojny Światowej rozpoczęto produkcję pierwszych jednostek z silnikami typu Diesel. Wprowadzano też sukcesywnie różne modyfikacje względem wyglądu pojazdów, np. jeżeli chodzi o kabinę pasażerską, która nie była już wyizolowana od kabiny dla kierowcy, tylko połączona z nią w jedną całość.

Lata 20 i 30-te XX w. to dalszy ciąg rozwoju jeżeli chodzi o autobusy, które stały się już wówczas niesamowicie popularnym środkiem transportu w większości dużych europejskich krajów takich jak Niemcy, Anglia, Francja, Włochy, a także trochę później Polska.

Ciągle rośnie zapotrzebowanie na usługi transportu / przewozu osób.

W niedługim czasie, kiedy wraz z napływem ludności wiejskiej do miast wzrastało coraz bardziej zapotrzebowanie na usługi transportowe niezbędne okazało się powiększenie miejsca w kabinach ówczesnych autobusów oraz tramwajów. Poradzono sobie z tym wyzwaniem poprzez stworzenie konstrukcji wieloosiowych, które mogły wykorzystywać na przykład autokary przegubowe, z przyczepą czy dłuższe o kilka metrów od poprzedników. Na Wyspach brytyjskich i w dalekich koloniach angielskich do użytku weszły też nowoczesne autobusy piętrowe.

Największym minusem rozwoju komunikacji autobusowej było zdegradowanie kolei, a także żeglugi morskiej do drugorzędnych środków transportu. Omnibusy były mniej kosztowne i nie potrzebowały praktycznie żadnej infrastruktury poza drogami w przeciwieństwie do kolei czy statków.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>