autobusy płock

Autobusy i rozwój linii autokarowych przyczyniły się niewątpliwie do kryzysu innych środków transportu takich jak między innymi żegluga rzeczna czy linie kolejowe. Nie jest trudno stwierdzić, że pojazdy lądowe były po prostu znacznie tańsze w eksploatacji. Przede wszystkim nie trzeba było konstruować dla linii autobusowych tak drogiej infrastruktury jak choćby dla pociągów, które to mogły dotrzeć jedynie w te miejsca, gdzie była doprowadzone tory kolejowe. Miało to w konsekwencji również odzwierciedlenie w samych cenach biletów. Niewątpliwie był to główny powód porzucenie przez społeczeństwo kolei na rzecz bardziej ekonomicznych autokarów.

Konieczny rozwój przez wzgląd na transport, przewóz osób.

Jeżeli chodzi o rozwój tych pojazdów, to zachodziły dalsze zmiany w samym ich wyglądzie. Podczas gdy pierwsze jednostki wyglądały dość siermiężnie i nie były zbyt komfortowe to w nowych modelach zaczęto np. montować silniki z tyłu pojazdu lub pod podłogą zamiast jak wcześniej, na przodzie. Autokary dalekobieżne i autobusy miejskie do pewnego momentu nie różniły się między sobą jeżeli chodzi o wygląd zewnętrznym czy samą konstrukcję wewnątrz kabiny. Miało to o tyle konsekwencje, że podczas na przykład jazdy po mieście były trudności przy wsiadaniu i wysiadaniu co chwilę nowych pasażerów.

autobusy płock

Szybko zrozumiano, że pojazdy obsługujące linie miejskie powinny mieć inną konstrukcję wewnątrz kabiny jak i na zewnątrz, aby usprawnić obsługę podróżnych. Właśnie między innymi z tego powodu pojawiły się w autobusach miejskich drzwi rozsuwane, otwierane automatycznie. Zdecydowano także się na zmniejszenie liczby miejsc siedzących na rzecz przestrzeni dla osób stojących i nowych par drzwi w środku i z tyłu pojazdu. Odchodzono tez powoli od przyczep dopinanych do głównej kabiny, bowiem uważano je niezbyt bezpieczne. Pojawiało się za to coraz więcej autobusów przegubowych oraz piętrowych (Wyspy brytyjskie, Chiny, Indie). Autobusy miejskie zyskiwały też większe okna, w szczególności przednie, dla kierowcy, a także niską podłogę co ułatwiało korzystanie z komunikacji osobom starszym i niepełnosprawnym.

Duże autokary, lepszy komfort.

Jeżeli chodzi o autokary międzymiastowe oraz jeżdżące w dalsze trasy montować zaczęto małe toalety, większe okna, instalowano w sufitach szyberdachy, a po pewnym czasie także klimatyzację. Nowoczesne busy z lat 70-tych wyposażane są też w dobre nagłośnienie, mini bufet, lub telewizor.

W latach dziewięćdziesiątych XX w. wieku producenci pojazdów zaczęli zwracać coraz większa uwagę na kwestie związane z ochroną środowiska i ograniczania emisji dwutlenku węgla i spalin do atmosfery. Przystąpiono do produkcji autobusów zasilanych gazem, a także pierwszych jednostek elektrycznych. W kilku miastach europejskich zaczęto odchodzić nawet od komunikacji samochodowej na rzecz tramwajów i trolejbusów. Inna sytuacja panowała jedynie w państwach postkomunistycznych Europy wschodniej, gdzie z racji ograniczeń ekonomicznych dalej rozwijano tylko przestarzałą komunikację autobusową. Wystarczy powiedzieć, że w Polsce pierwsze pojazdy niskopodłogowe pojawiły się dość późno, bo w połowie lat 90, a więc paręnaście lat później niż w Niemczech czy we Francji.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>